Kyrkobad

På påskdagen var jag och Y i kyrkan. Hennes kusin skulle sjunga så vi beslöt oss för att gå och lyssna. Det var också ett litet barn som skulle döpas.

Y såg storögt på hur prästen och bebisens storebror hjälptes åt att hälla vattnet i dopfunten och hur prästen sedan tog vatten och ”klappade” på bebisens huvud. Avundsjukt utbrast hon:

– jag vill också bada!

jag kramade om henne och sa att vi kunde bada hemma hos mormor och morfar sen.

– näe! jag vill bada i kyrkan!
sa hon högt.

jag försökte förklara:
– men älskling, det är bara den lilla bebisen som ska döpas, hon ska inte bada på riktigt, bara få vatten på huvudet.
Men det hjälpte inte.

– jag vill också döpas! muttrar Y.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

